O trendach na rynku oraz przyszłości rekrutacji w branży IT

O trendach na rynku oraz przyszłości rekrutacji w branży IT

9 maja, 2022

Strona wykorzystuje pilik cookie

Doświadczamy obecnie szczytu rozwoju zaawansowania technologii XXI w. W związku z tym wzrasta także zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów.

Spośród wielu branż, branża IT w znacznie mniejszym stopniu doświadczyła negatywnego wpływu pandemii na sam proces rekrutacji. Znacznie jednak zwiększył się popyt na usługi IT. Dlatego też, podobnie jak wiele innych firm, dostosowaliśmy nasze procesy pozyskiwania pracowników tak, aby pomóc naszym rekruterom jak najlepiej odpowiadać na potrzeby rynku.

 

Popyt działa w obydwie strony

Analizując bliżej rynek technologiczny można zobaczyć, że w świecie IT zapotrzebowanie na specjalistów jest większe od ilości osób aktywnie poszukujących pracy.

Rosnące zapotrzebowanie na talenty najbardziej odczuwają pracodawcy. Rekruterzy IT wiedzą, jakie role są obecnie najbardziej poszukiwanymi na rynku: od Data & Analytics Managerów, poprzez DevOpsów aż po Cyber Security Managerów. Wiedzą też, jakie cechy powinny charakteryzować kandydatów. Oprócz umiejętności technicznych istotne są także kompetencje miękkie, takie jak zdolności przywódcze, komunikatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Żeby osoby o takich cechach były zainteresowane ofertą pracy, pracodawca musi być w stanie odpowiadać na ich oczekiwania i potrzeby. Co więcej, oprócz samego “przyciągnięcia” kandydata równie ważne (a być może i najważniejsze) jest dbanie o niego długoterminowo.

Ilość dostępnych możliwości na rynku wpłynęła także na zmiany w oczekiwaniach samych pracowników. Istnieje wiele czynników, które kandydaci biorą pod uwagę przy wyborze oferty i wszystkie z nich są równie ważne. Mowa tu m.in. o elastycznych godzinach pracy, satysfakcjonującym wynagrodzeniu, szkoleniach, benefitach związanych z aktywnością fizyczną, nowoczesnych narzędziach do pracy, ciekawych projektach oraz przede wszystkim – o możliwości pracy zdalnej, często w pełnym wymiarze godzin.

Praca zdalna

Po pandemii koronawirusa możliwość pracy zdalnej stała się normą na polskim rynku. Taki typ współpracy przynosi wiele korzyści zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Jest to przede wszystkim wzrost produktywności dzięki brakowi czasu spędzonego na dojazdach oraz niejednokrotnie większy komfort wykonywania pracy. Z drugiej jednak strony, z taką zmianą formy współpracy wiążą się także wyzwania.

Planując pracę zdalną należy wziąć pod uwagę potrzebę zaaranżowania przestrzeni do pracy w domu oraz konieczność utrzymania efektywności współpracy zespołu na odległość. Popularność pracy zdalnej i jej znormalizowanie przyczyniło się jednak do szybkiej adaptacji firm do tych zmian.

Pomimo powszechności tego zjawiska nadal istnieją jednak firmy, dla których zaoferowanie pracownikom możliwości pracy z domu stanowi wyzwanie. Z uwagi jednak na ilość ofert pracy oferujących pracę przynajmniej częściowo zdalną, konieczność wprowadzenia takiego rozwiązania wydaje się być w przyszłości nieunikniona. Mało prawdopodobnym jest to, że miałoby się to zmienić.

Rekrutacja zdalna w branży it

Zapotrzebowanie na możliwość współpracy online dotyczy także samego procesu rekrutacji. Kandydaci mogą obecnie rozpocząć ten proces zdalnie, a później dokończyć go pojawiając się osobiście w firmie lub – sfinalizować wszystko w formie w 100% zdalnej. Dzięki temu obydwie strony, pracownik i pracodawca, są w stanie zaoszczędzić czas i koszty. Poszukiwanie nowych sposobów na znalezienie równowagi między rekrutacją face-to-face a rekrutacją online pozwala zoptymalizować doświadczenia kandydatów, łącząc zalety rekrutacji bezpośredniej z szybkością rekrutacji online.

Rekrutacja zdalna w branży IT jest najczęściej formalnością. Z uwagi na to należy skupić się na jego uproszczeniu i zapewnieniu jego przejrzystości dla kandydata. Jasny i sprawny proces rekrutacji zapewnia jak najlepszy candidate experience. Co więcej, żeby proces rekrutacji w formie online przebiegał efektywnie, firmy powinny aktywnie inwestować w narzędzia i technologie umożliwiające usprawnienie lub nawet zautomatyzowanie tego procesu. Istnieje wiele dostępnych na rynku narzędzi oraz systemów służących do jego optymalizacji. Podejście firm do rekrutacji, przede wszystkim w branży IT, powinno wiązać się z otwartością na nowe możliwości technologiczne, a przynajmniej z otwartością na rozważenie ich wprowadzenia.

Wkroczyliśmy w erę, w której technologia może wspierać nas w wykonywaniu coraz większej ilości czynności, także tych związanych z pozyskiwaniem talentów i HR-em. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości stosowanie tego typu rozwiązań może stać się bardziej powszechne. Z tego powodu firmy powinny starać się być na bieżąco z możliwościami oferowanymi przez rynek technologiczny oraz mieć świadomość niesionych przez nie długoterminowych korzyści.