Jak UX design może wspierać tworzenie oprogramowania dopasowanego do klienta?
Jak UX design może wspierać tworzenie oprogramowania dopasowanego do klienta?
18 sierpnia, 2022
Rozwój oprogramowania „na zamówienie” opiera się obecnie w dużej mierze na user experience design, czyli UX designie. Korzystanie z tego rozwiązania może zapewnić firmom przewagę konkurencyjną. Firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania zaczęły przywiązywać coraz większą wagę do UX, ponieważ jest to podejście skoncentrowane na zadowoleniu użytkowników. Działania z zakresu UX designu znajdują zastosowanie na każdym etapie rozwoju aplikacji: od początku jej projektowania, aż po customowy design jej interfejsu.
Nie będzie miało znaczenia, jak nowoczesne technologie są wykorzystywane do tworzenia oprogramowania, jeśli docelowi odbiorcy uznają aplikację za trudną w użyciu. Użytkownicy lubią intuicyjne i łatwe w użyciu rozwiązania i dlatego będą mniej skłonni wybrać coś, co nie spełnia tych warunków.
Zrozumienie potrzeb klienta i rozwój dopasowanego do nich oprogramowania to podstawowe elementy projektowania UX. Celem tego podejścia jest także zapewnienie końcowemu użytkownikowi komfortowych i satysfakcjonujących doświadczeń. Podniesienie dostępności produktu i jego użyteczności, a zarazem uczynienie procesu korzystania z aplikacji przyjemnym, pomaga zwiększyć poziom zadowolenia konsumentów.
Oto kilka sposobów, w jaki UX może wspierać rozwój customowego oprogramowania:
Zwiększona wydajność
Użytkownicy korzystają z każdej aplikacji w konkretnym celu, do którego osiągania została ona stworzona. Dzięki zastosowaniu UX designu mogą oni osiągać go znacznie szybciej, co czyni aplikację bardziej intuicyjną, użyteczną, ale przede wszystkim bardziej skuteczną. Ponieważ szablon zbudowany na UX może być skopiowany i wykorzystywany do dalszego użytku, skraca to również czas i koszty związane z tworzeniem kolejnych aplikacji. Dzięki temu można też przeznaczyć mniej czasu oraz środków na dalszy rozwój produktu, ponieważ interfejs użytkownika jest łatwy do nauczenia i intuicyjny w obsłudze. Prawdopodobieństwo konieczności całkowitej zmiany koncepcji projektowej jest zmniejszone, jeżeli firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania projektują je z myślą o doświadczeniu użytkownika.
Zróżnicowanie produktu
Pamiętaj, że użytkownicy nie patrzą wyłącznie na atrakcyjny design lub innowacyjne funkcje aplikacji. Biorą pod uwagę również to, jak przyjazny dla użytkownika jest sam produkt i jak przyjemne jest korzystanie z niego. Konsumenci często decydują się wydać więcej pieniądzy na markę, która ułatwi im szybszą realizację celów. Rozwój oprogramowania skoncentrowany na UX designie jest więc także uzasadniony biznesowo. Pozytywne doświadczenia użytkowników powinny być dla Ciebie priorytetem, jeśli chcesz, aby ludzie wybierali Twój produkt.
Lojalność klienta
Jeśli oprogramowanie pozwala klientowi na sprawną i intuicyjną interakcję z użytkownikiem, to zostało ono zaprojektowane właściwie. Użytkownik zyskuje tym większą pewność siebie, im mniej musi się zastanawiać nad tym, jak korzystać z narzędzia i im łatwiej jest mu znaleźć w nim to, czego szuka. Przekłada się to więc na zdobycie lojalności klientów i ustanowienia reputacji firmy jako jednego z najlepszych dostawców customowego oprogramowania – takiego, który jest w stanie zapewnić konsumentowi także satysfakcjonującą obsługę.
Relacje z klientami
Poprzez zrozumienie i zaspokojenie potrzeb klienta, firma może stworzyć i utrzymać silne relacje z klientami, przekładające się na długoterminowe partnerstwo. Zapewniając pozytywne doświadczenia użytkownikom, można osiągnąć ten cel znacznie szybciej. Jest to więc nie tylko mądra praktyka, ale także sposób na dobry biznes.
Redukcja kosztów
Potrzeby wprowadzania zmian w kodzie można uniknąć, dostrzegając potencjalne problemy dla użytkownika jeszcze przed rozpoczęciem rozwoju aplikacji. Jest to możliwe dzięki solidnemu projektowi UX, czyli opracowaniu prostych, sprawdzających się schematów, które mogą być używane do wykrywania potencjalnych problemów. Jest to znacznie lepsza opcja niż przepisywanie całego kodu lub naprawianie pojawiających się błędów na bieżąco. Każda firma ceni swój czas. Konsumenci końcowi będą skłonni do szukania innych dostawców oprogramowania, jeśli będą napotykać systematyczne trudności w korzystaniu z niego.
Celem UX Designu jest więc danie Twoim pracownikom i konsumentom najlepszego możliwego narzędzia. Sukces tej strategii powinien być jednak zawsze mierzony w kategoriach sprzedaży. W końcu to dzięki temu możemy jednoznacznie ocenić, jak skuteczny jest produkt.
Zależnie od branży, w której porusza się Twój klient, customowe oprogramowanie oparte na UX designie może przyspieszyć jego procesy biznesowe poprzez np. podniesienie wartości koszyków zakupowych lub zwiększenie liczby transakcji w aplikacji dla bankowości detalicznej. To tylko kilka przykładów tego, jak wszechstronne mogą być korzyści sprzedażowe ze stosowania strategii UX.
Jeśli szukasz odpowiedniego IT Business Partnera, który pomoże Ci stworzyć jakościowe oprogramowanie dopasowane do Twoich potrzeb, to warto rozważyć takiego który wie, jak cenny jest UX Design. W Prime Engineering Poland mamy wielu utalentowanych specjalistów gotowych do rozpoczęcia nowych projektów. Porozmawiaj z nami i sprawdź, jak możemy ulepszyć Twój biznes.